چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۱:۰۰:۱۹
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۴/۲۷ ساعت ۱۵:۱۰
لینک کوتاه مطلب:

مستوره اردلان کم نظیرترین زن تاریخ ایران و کردستان است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در مراسم رونمایی از نسخه ویرایش شده کتاب "تاریخ اردلان" تالیف مستوره اردلان، این بانوی تاریخ نگار کُرد را کم نظیرترین زن تاریخ ایران و کردستان نامید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛ محمد ابراهیم زارعی، رونمایی از کتاب تاریخ اردلان را مایه مایه افتخار و خوشحالی دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری این مراسم در این شرایط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدامی ارزشمند است.

وی از “نشر فرهنگ” که علیرغم همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی، عرصه کتاب را رها نکرده و برای چاپ کتاب “تاریخ اردلان” سرمایه‌گذاری کردند، قدردانی کرد و گفت: به عنوان یک باستان شناس معتقدم مطالعه این کتاب به شناخت بیشتر و بهتر کردستان از لحاظ تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منتهی می شود.

زارعی با اذعان به اینکه “مستوره اردلان” بسیار دقیق اقدام به تاریخ نگاری کردستان کرده، افزود: درآن دوره (دوره قاجار) دربار اردلان بحدی پیشرفته بود و فضای بازی برای رشد بانوان داشت که بانویی هم چون مستوره اردلان با هوش و ذکاوت خود توانست به نگارش تاریخ و سرودن شعر بپردازد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار در ادامه اظهار داشت: انجمن مفاخر ملی هم اقدام به انتشار کتابی شامل مجموعه مقالات مربوط به مفاخر و شخصیت های برجسته کُرد از جمله مستوره اردلان کرده است. 

شایان ذکر است، کامل ترین نسخه کتاب تاریخ اردلان تالیف مستوره اردلان (همسر خسروخان اردلان، والی سنندج در زمان قاجار) با چاپ و ویرایش جدید و ویراستاری جمال احمدی آیین یکی از پژوهشگران کردستانی شامگاه چهارشنبه با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، شهردار سنندج و جمع دیگری از مسوولان، اساتید دانشگاه و علاقمندان به فرهنگ و تاریخ در عمارت خسروآباد (منزل اردلان ها) رونمایی شد.