جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۴:۴۶:۰۰
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۰/۳/۳۱ ساعت ۱۶:۵۵
لینک کوتاه مطلب:

 مانع زدایی باید توسط ایجاد کنندگان موانع انجام شود

 

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور شعار سال را برای مسؤولان کشور حجت و وظیفه عنوان و تاکید کرد: مانع زدایی باید توسط ایجادکنندگان موانع یعنی مجلس و دولت، انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان؛ بابک دین پرست در سفر به کردستان ضمن بازدید از بازارچه های رسمی شهرهای مرزی استان با حضور در نشست مشترک ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی و شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی وزارت کشور، در حال جمع آوری آخرین گزارش پروژه های ملی و استانی هستیم تا در اختیار دوستان مسؤول در دولت آینده قرار گیرد.

وی هدف از سفر به کردستان را بررسی سند توسعه استان و همچنین بررسی روند اجرای آیین نامه مبادله کالا از بازارچه های موقت مرزی اعلام کرد.

دین پرست، در خصوص سند توسعه کردستان، گفت: طبق گزارش ارائه شده در این جلسه، سند توسعه کردستان ۴۴/۸% پیشرفت داشته و لازم است آخرین گزارش پیشرفت را به همراه پیشنهادات، به رییس جمهور ارائه کنیم.

وی در بحث آیین نامه مبادله کالا از بازارچه های موقت مرزی، با اشاره به بازدید خود از بازارچه های مله خورد و خانم شیخان در سروآباد و مریوان، اذعان نمود: به نظر میرسد مشکلات بازارچه ها در استان های شامل این آیین نامه مشترک است و ما تا سهریور سال گذشته امکان اجرای این تصویب نامه را نداشتیم اما با نقش مفید استانداران، طلسم شکست و اجرایی شد.

معاون وزیر کشور افزود: آقای وزیر بر اجرای ۲ بند از این آیین نامه در دولت فعلی تاکید دارند که یکی از آنها بهره مندی کولبران دارای ۳ سال سابقه اقامت در روستاهای در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز، از تخفیف سود بازرگانی است.

وی با اشاره به اینکه دولت مبلغ ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای تخفیف سود بازرگانی مرزنشینان تخصیص داده، اظهار داشت: استفاده از این تخفیف در استان های شامل، حتی به یک درصد هم نرسیده است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور، تاکید کرد: کولبری به هیچ وجه در شان مردم نیست اما باید در اجرای این آیین نامه میان افرادی که از راه کولبری امرار معاش می کنند و افرادی که از کولبری برای قاچاق استفاده می کنند، تفاوت وجود داشته باشد.

دین پرست، اجرای ماده ۱۵ آیین نامه را دومین بند مورد تاکید وزیر کشور عنوان کرد و یادآور شد: طبق این بند، كارگروهی با مسئوليت وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ايران) و عضويت وزارتخانه هاي كشور، جهاد كشاورزي، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، امور اقتصادي و دارايي، سازمان هاي برنامه و بودجه كشور و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم كشور و ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز مكلف است با هدف ايجاد اشتغال پايدار و زودبازده در مناطق مشمول اين آيين ‌نامه، ظرف شش ماه برنامه هاي جامع و مورد نياز و جايگزين را بررسی و به هيأت وزيران ارائه كند.

وی خاطرنشان کرد: در کارویژه مرز اجازه دادیم افرادی که صلاحیت آنها مورد تایید است، به نمایندگی از مرزنشینان اقدام به واردات کالا کنند اما نظارت بر فعالیت این افراد و رعایت عدالت در توزیع تخفیف سود بازرگانی، بسیار مهم است.

معاون وزیر کشور در ادامه در موضوع کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، عملکرد استان را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم واحدهای بحرانی به مشکل دار و ان شاالله، فعال تبدیل شوند.

دین پرست به تملک ۱۷۹۳ واحد توسط ۱۶ بانک در کشور اشاره و تاکید کرد: بانک ها موظف به فعال کردن واحدهای تولیدی تحت تملک خود هستند.

وی در خصوص شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت نیز این شورا را یکی از مهمترین شورا با اختیارات فراوان عنوان کرد و گفت: در نتیجه اقدامات این شورا نرخ بیکاری در کردستان از ۱۶/۴% در سال ۹۷ به ۱۴/۴% در سال ۹۸ و ۱۴% در سال ۹۹ کاهش یافته است.

دین پرست تحقق شعار تعیین شده توسط مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ را آخرین برنامه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دانست و خاطرنشان کرد: ایشان می گویند شعار اما برای ما وظیفه و حجت است و باید آنرا اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: مانع زدایی باید توسط ایجادکنندگان موانع یعنی مجلس و دولت که مصوبه و ابلاغیه صادر می کنند، انجام شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور، اضافه کرد: ما همه چیز رژیم سابق را اصلاح کردیم اما قوانین آن هنوز هست و ما حاضر نیستیم مانع زدایی کنیم؛ باید تمام بخشنامه ها و دستورالعمل های مخل را جمع آوری و هرکدام را به بخش های مربوطه ارجاع کنیم تا اصلاح شود اما دستگاه ها همکاری خوبی در این زمینه نداشته اند.